26 Mayıs 2016 Perşembe

GAPS uyumlu probiyotik lahana turşusu


Gıda şeklinde doğal probiyotik tüketiminin önemi artık her yerde konuşuluyor ve fermente gıdaların, doğal probiyotik olarak, diyetimizde en büyük yeri alması gerektiğini herkes biliyor. Zaten sağlıklı beslenme uzmanlarının hangisine sorarsanız, daha çok çiğ meyve, sebze tüketmemiz gerektiğini söylerler. Meyveleri ara ara yemeye alışık olsak ta, (meyvelerdeki doğal şeker, fruktozdan dolayı kilo problemleri yaşıyorsak aşırıya da kaçmamalıyız), çiğ sebzeleri neredeyse tüketmiyoruz. Çiğ sebzeleri tüketmenin en lezzetli yoluysa fermente etmek, yani turşu yapmak.
Bu turşuyu daha sağlıklı olması adına,sirke koymadan, kaliteli bir tuz ve peynir altı suyuyla yapıyorum. GAPS diyetiyle beslediğim çocuğuma yapılsa da sağlık açısından taşdevri diyeti, vegan, çiğ beslenme gibi tüm beslenme programına uygundur. 

Malzemeler
1 kg kıyılmış lahana 
1 yemek kaşığı pembe himalaya tuzu (deniz tuzu)
1 su bardağı peynir altı suyu (yoğurdu süzdükten sonra alınan su) 
1 litre kaynatılıp soğutulmuş su 

Yapılışı 
1. Önce bir litrelik kavanozları kapaklarıyla birlikte büyükçe bir tencerede 5-10 dakika kaynatıyoruz. temiz bir bezin üzerine dizip soğumaya bırakıyoruz. 1 kg lahana için ben 3 tane 700 gramlık kavanoz kullandım. 
2. lahanayı orta boy bir kaba ya da leğene alıyoruz, Tuzu koyuyoruz ve iyice karıştırıyoruz. Üzerine kenarında birer santim boşluk kalacak şekilde uygun cam tabak koyuyoruz ve tabağın üzerine ağırlık koyuyoruz. Bu işleme uygun bir ağırlık satıldığını biliyorum ama bende yoktu, o yüzden tabak koydum üzerine de kavanozlarla birlikte kaynattığım ağır bir cam sürahi koydum, onu da suyla doldurdum. Önemli olan, lahananın ağırlık altında ezilmesi ve suyunu bırakması. 
3. iki saat geçtikten sonra lahana suyunu bırakacaktır ve elimize plastik bir eldiven geçirerek onu daha fazla suyunu bırakması için eziyoruz. 
4. Bundan sonra lahanaları avucumuzda sıkarak sıkı bir şekilde üzerinden bastırarak kavanozlara tam doldurmadan (ağız kısmında 1/4 kadar boşluk kalacak şekilde) yerleştiriyoruz. 
5. kapta kalan lahana suyuna peynir altı suyu ekliyoruz, plastik ya da tahta kaşıkla karıştırıp lahanaların üzerine eşit şekilde dökmeliyiz. 
6. Kalan kısmını kaynatılıp soğutulmuş suyla doldurup kavanozların ağzına önce streç film geçiriyoruz ve kapağını sıkıca kapatıyoruz. ilk bir hafta karanlık bir yerde koruyoruz. sonra buzdolabına yerleştiriyoruz. 10 günden sonra yemeye başlaya bilir siniz. 

Burada en önemlisi çocuğa yedire bilmek. Kim ne dese desin 5-6 yaşındaki çocuk turşu yemeyi reddediyorsa normaldir. Ben çorbasına katarak yedirmeyi başardım. Turşulu çorba tarifini burada bula bilir siniz. 
Sağlıcakla kalın 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder